Pavlína Kverková / 12. 08. 2014
Knižní fanoušci přijímají zfilmování svých oblíbených děl zpravidla s nelibostí. Převést literární dílo na filmové plátno tak, aby nedošlo k celkovému zploštění, totiž není vůbec lehký úkol a filmová verze se své knižní předloze zřídka kdy vyrovná. S tím si ovšem Američan Hank Steinberg, který prodal autorská práva ke své knize Mimo dosah produkční společnosti Paramount Pictures, nemusí dělat starosti. Steinbergův kriminální příběh o americkém novináři Charliem Davisovi a jeho unesené manželce se díky množství akce zfilmování přímo podbízí. Není divu, autor je totiž scénárista.
Steinberg zasazuje většinu svého příběhu do Uzbekistánu, na pozadí skutečných událostí z roku 2005, kdy byly při pokojné demonstraci v centru města Andižanuna rozkaz vlády postříleny stovky lidí. Hlavní hrdina Charlie a jeho žena Julie do té doby v Uzbekistánu podporovali oponenty režimu prezidenta Islama Karimova a věřili, že jsou schopni pomoci situaci změnit. Po masakru na náměstí je veškerá víra opustila a zbaveni ideálů se přestěhovali do Kalifornie, kde po dobu několika let vedli život průměrné americké rodiny. Zdánlivá rodinná idylka trvala až do doby, kdy byla po návštěvě Disneylandu Julie unesena a Charlie se ji vydal hledat. Po letech se tak vrátil na stará známá místa, aby pochopil, že před některými skutečnostmi prostě nelze zavírat oči.
Autor se neobtěžuje s důkladným vykreslením charakterů svých postav ani se sáhodlouhým popisem prostředí. Bez velkých rozpaků jde rovnou na věc a nabízí jednu akci za druhou: divoké honičky, přestřelky, výbuch nebo útěk před smrtí na poslední chvíli – to jsou obrazy, pomocí nichž se mu daří udržet napětí až do posledních stránek.Z amerického novináře je náhle akční hrdina, kterému nečiní problémy postavit se hromadě vycvičených a ozbrojených vojáků.
Oba hlavní charaktery se vyznačují obsesivní potřebou zachraňovat svět. Oba hledají odpověď na otázku, zda je správné chránit v první řadě své blízké a vykašlat se na zbytek světa. Jejich protivník, který stojí za zmizením Julie, má o pomoci lidem vlastní představy. Je přesvědčen, že prosazení vlastních cílů se neobejde bez obětí. Tím se do příběhu dostává téma terorismu.
Navzdory aktuálnímu tématu, letmé cestě do hlubin teroristovy duše a otázce lhostejnosti vůči zlu zůstává Mimo dosah především budoucím hollywoodským trhákem plným efektních scén. Pokud však čtenář nebude očekávat víc než napínavou zábavu, a na autorovo občasné přehánění bude pohlížet se stejnou shovívavostí, s jakou diváci akčních filmů odpouštějí tvůrcům nereálnost jejich díla, bude spokojen. Nenáročnost a čtivost jsou faktory, které předurčují Mimo dosah k tomu, stát se ideální četbou na léto.
Celkové hodnocení: 70 %
STEINBERG, Hank. Mimo dosah. Zlín: Kniha Zlín, 2014. Překlad Štěpán Dudešek.
Andělíčkářka
Camila Läckberg
Himmlerova kuchařka
Franz-Olivier Giesbert
Volání kukačky
Robert Galbraith