Petr Sobotka / 01. 01. 2021
Rok 2020 byl výzvou pro všechny internetové prodejní portály. Pandemie zamíchala karty i na knižním trhu a nám tak paradoxně pomohla.
Samozřejmě pro většinu lidí zůstane uplynulý rok s ironicky krásným letopočtem hlavně trpkou vzpomínkou na virovou pandemii. Pro nás to byl 7. rok existence portálu a znamenal do velké míry naplnění mnoha příslibů z minulosti ale i provoz na hranici kapacity technické i personální.
V lednu nám zamotala hlavu Česká pošta, která spustila dvourychlostní doručování doporučených zásilek. Přestože už rok a půl podporujeme Zásilkovnu, pošta stále zůstává dominantním způsobem doručování na našem portálu. Nyní už je zcela zřejmé, že tato revoluce u České pošty představovala v podstatě jen maskované zdražení. Za stejnou cenu horší služba, za vyšší cenu a při troše štěstí služba původní.
I po roce dostáváme každý den dotazy, jak to tedy s těmi cenami balíčků je a proč nový prodejce na poště zaplatil o 7 korun více, než jsme na poštovním účtovali my. Poštovní úřednice stále nedostatečně informují o různých možnostech zasílání. Je zde tedy další prostor pro vylepšení, na kterém budeme muset zapracovat.
Na a pak to začalo, po prvním březnovém týdnu to vypadalo, že budeme muset provoz zcela utlumit, neboť lidé se báli chodit s prodanými knihami na poštu. Prvních pár dní v lockdownu se zdálo, že cesta na poštu by člověka mohla pomalu stát život. Dnes se to zdá komické, ale tehdy byl strach všudypřítomný a informací o chování nového viru poskrovnu. Ovšem už na sklonku března se začala situace zcela obracet a první dva jarní měsíce jsme nakonec uzavírali s rekordními prodeji.
Nepokrytě přiznáváme, že nám k tomu pomohla především zavřená knihkupectví a antikvariáty. Mnohé z nich sice mají své webové obchody, ale lidé si na ně museli teprve zvykat, objevovat je, zkoušet je.
V květnu jsme spustili jednoduchou mobilní aplikaci pro skenování čárových kódů na zadní straně knih. Ta výrazně zrychluje nalezení konkrétního titulu při inzerci nových knih nebo při srovnávání cen v kamenných obchodech. Zatím ji používá jen něco okolo tisícovky lidí a budeme ji určitě vylepšovat.
Na konci září jsme změnili systém vkládání nových knih do databáze. Roky jste nás žádali o možnost přidávání zahraničních knih. Zavedli jsme okamžité vložení nových knih a po pár měsících provozu se zdá, že to docela funguje.
Na sklonku října jsme se dozvěděli celkem náhodou, že nás kdosi nominoval na Křišťálovou lupu. Škoda, že nám to pořadatelé sami nesdělili, asi bychom poprosili všechny naše uživatele o hlas. I tak jsme se umístili v rámci kategorie Nástroje a služby na krásném 4. místě. Znovu děkujeme všem, kteří pro nás hlasovali.
Tato nominace a výsledek je pro nás velkým závazkem do roku 2021.
V listopadu jsme překročili magickou hranici 1000 prodaných knih za den a celkově jsme rok 2020 uzavřeli s více než dvojnásobným počtem prodaných knih oproti loňsku. V březnu by taková úvaha vypadala jako šílenství. Rok byl zkrátka plný nečekaných zvratů.
V roce 2021 nás čeká celá řada významných a strukturálních změn. Těšíme se na ně. A těšíme se, až Vám o nich řekneme! ;-)
Věřím, že není klišé přát do nového roku hodně zdraví, natož nyní.
Tak tedy: hlavně hodně zdraví Vám a Vašim rodinám!
Petr Sobotka, provozovatel portálu
Pro přidávání komentářů se prosím přihlašte.
A hlavně toho hodně zdravíčka!
Co se týče pošty, nemám s nimi žádný problém. Cenově vychází levněji než zásilkovna, když se bere jen jedna či dvě knížky. Když dá kupující dražší cenu za poštovné, tak s tím se nic nedá udělat.
/Poštu prosím nechat, je to pro mě jediná možnost zaslání knížek :). /
Chybí mi tady možnost Balík na poštu.
Naďa