Kniha WĘZEŁ KOLEJOWY GLIWICE - Trh knih - online antikvariát
Moje hodnocení
Hodnotil 1 uživatel
nakladatel Eurosprinter
rok vydání 2010
vydání 1
místo Rybnik, Polsko
stran 256
rozměry A4
poznámka V polském jazyce
ISBN 978-83-931006-1-3

Prodám tuto knihu

Tuto knihu nikdo nenabízí

Nabízení knih k prodeji je dostupné pouze registrovaným uživatelům s ověřeným číslem mobilního telefonu. Zaregistrovat


Sháním tuto knihu

Tuto knihu zatím nikdo neshání

Sháním tuto knihu

Jakmile knihu někdo nabídne, dáme vám vědět.

Pokud sháníte více knih, doporučujeme se nejdříve zaregistrovat. Je to zdarma.

Komentáře

Pro přidávání komentářů se prosím přihlašte.


mikina4 19. 03. 2024
2. listopadu 1845 vjel do Gliwice první vlak, který využil nejstarší železniční trať v Polsku z Wrocławi. Poloha na důležité železniční trati přispěla k rozvoji města na řece Kłodnici. V blízkosti neustále rozšiřovaného nákladového nádraží vznikly dva velké opravny kolejových vozidel. Nezávisle na normálněrozchodné železnici existovala v Gliwicích rozsáhlá síť úzkorozchodných železnic. Uzel v Gliwicích má čtyři velké stanice, tři odbočky a spoustu vleček. Tato monografie je prvním pokusem vyprávět historii železnice v tomto městě.

V určité fázi se železnice stala katalyzátorem dynamických ekonomických a sociálních změn v Gliwicích. Původně šlo pouze o spojení s Vratislaví – tehdejším hlavním městem Slezské provincie Pruského království. Na trase bylo Opole – tehdejší hlavní město hornoslezského kraje. Díky železnici se Gliwice v roce 1845 připojily k Evropě. Teprve o tři roky později bylo možné pomocí nového dopravního prostředku dojet z Gliwice do Vídně, Krakova a Varšavy.

Díky své výhodné poloze na křižovatce dopravních cest získaly Gliwice uzlovou železniční stanici. Už to nebyla obyčejná zastávka autobusu Vratislav-Katovice-Kraków, ale stanice s odbočkami na sever do Bytomi (1872), na jihovýchod do Zabrze Południowy (1875), severozápadně z Łabędy do Pyskowice (1880 r.) a na jih přes Sośnicu do Orzesze (1888). Další větev byla postavena ze Sośnice přes Makoszowy do Bielszowic (1904). Ve 30. letech bylo ve městě nové velké osobní nádraží a ještě větší, kompletně zmodernizované nákladní nádraží. Stanice byly v Sośnici a Łabędech a od roku 1939 také v říčním přístavu na Odře. V té době by se dalo hovořit o souboru dopravních stanovišť propojených sjezdovými komunikacemi a vzájemně úzce spolupracujících - tedy železniční uzel.

Kromě normálněrozchodné železnice existovala ve městě a okolí rozsáhlá síť úzkorozchodných drah. Bylo na ní šest stanic (Maciejów, Gliwice Wąskotorowe, Gliwice Wschodnie, Gliwice Zachodnie, Gliwice Trynek a Bojków Wąskotorowy), které stejně jako normálněrozchodná železnice obsluhovaly značné množství vleček velkých závodů i malých podniků.

Příběh železničního uzlu v Gliwicích je 165 let historie vzniku a vývoje moderního komunikačního prostředku, ale také jeho úpadku v podmínkách současné polské ekonomické reality. Neustálý pokrok vědy a techniky způsobil, že průkopnické období železnice rychle přešlo ve zralý věk. Další důležitá etapa na cestě rozvoje byla zahájena znárodněním železniční dopravy. V tomto období došlo k největší a poslední modernizaci uzlu Gliwice. Před 80 lety vzniklo vzácné mistrovské dílo železničního umění a techniky v podobě komplexu několika stanic propojených skluzy, které bez kolizí oddělovaly osobní a nákladní dopravu v sedmi různých směrech. Posledních 20 let nemělo na historii gliwické železnice pozitivní dopad. S ještě větším zadostiučiněním uvádíme fotografie obsažené v této monografii představující všechna období historie tohoto uzlu – od jeho vzniku a rozkvětu až po jeho úpadek. Psané slovo by mělo být považováno za komentář k těmto jasným a často jedinečným obrázkům.

Vzhledem k tomu, že bez znalosti historie nemůžeme budovat budoucnost, věnují autoři a nakladatel toto dílo všem, kterým záleží na železnici standardní i úzkorozchodné.
Shrnutí v angličtině a němčině!!!

Nahlásit chybu u této knihy

Nahlásit chybu u této knihy