Kniha Revolver Revue - 69. - Trh knih - online antikvariát

kolektiv autorů

Moje hodnocení
Zatím nikdo nehodnotil
nakladatel Revolver Revue
rok vydání 2007
vydání 1.
stran 288

RR č. 69/2007 obsahuje mimo jiné dva větší tematické celky: první je věnován Andreji Stankovičovi, druhý Isaaku Babelovi. Stankovičovy nedokončené vzpomínky se jmenují Co zbylo v paměti: „Mám horoskop mrtvého Blížence a živého Raka. Sestavil mi jej pražský rabín Karol Sidon a okomentoval ho svým typickým uchichtnutím: ,Nikolaji, ty máš ještě hezčí horoskop než Ježíš Kristus, hi, hi, hi!‘“ Stankovičovo básnické, kritické a společenské působení oživuje rozhovor, který s jeho ženou Olgou vedly Olga Havlová a Jarmila Bělíková. V textu Viktora Karlíka se vzpomínky na zesnulého Stankoviče stávají východiskem k úvahám o vztahu naší společnosti k výjimečné kritické osobnosti, která mnohokrát osvědčila myšlenkovou a mravní integritu: „Nebál se svobodně myslet a veřejně se zastat druhých. Toto jeho ‚sviňáctví‘ mu ještě dlouho nebude odpuštěno.“ Bettina Kaibach ve studii o hře Isaaka Babela Marija, jejíž část otiskujeme v překladu Jana Zábrany, dokládá, že toto málo známé drama, na první pohled odsuzující reprezentanty „starého světa“ a přitakávající společenské proměně, můžeme právem číst jako kritiku slepých mechanismů revoluční moci i jako autorovu „temnou předpověď vlastního osudu“. Zakladatel americké „nové kritiky“ John Crowe Ransom si před sedmdesáti lety uvědomil, že na „katedrách anglistiky dochází stejně jako v kterékoli jiné fungující firmě k tomu, že vlastnický nárok přechází na určité lidi,“ kteří „disponují pracně vydobytými doktoráty a historickými publikacemi. Přirozeně a docela spontánně se tudíž mají k tomu, aby udržovali systém, v němž jim náleží moc a sláva.“ Znepokojivě aktuální Ransomovu esej přeložil Petr Onufer. Osobitou modelací vypravěče se vyznačují nové prózy Jaroslava Formánka a Roberta Krumphanzla. „Šestatřicetiletý Josef Bolf je jedním z nejvýraznějších autorů generace narozené v sedmdesátých letech“, píše Petr Vaňous na úvod výběru z Bolfových maleb. Inta Ruka z Lotyšska je další z fotografů a fotografek, jejichž práce zaujaly Viktora Koláře: „Veškerá její pozornost patří lidem před kamerou“. „Kolem obrazu není takový humbuk“, soudí Ľubomíra Kmeťová Portelová a RR představuje její malby a kresby s tématem Dveře a další dveře. V druhém dílu cyklu Dokumentaristé se Adam Gebert zaměřil na práci Martina Marečka. Pokračují též rubriky Ateliéry (tentokrát v prostorách, kde vznikají obrazy Jana Merty) a Typografický zápisník Františka Štorma (tentokrát s novým písmem Anselm). Mechanický cirkus Dagmar Urbánkové se zrodil v norském Bergenu, ukázky z práce Ateliéru ilustrace a grafiky na pražské VŠUP připravila Helena Šantavá. Couleur otevírá analýza na téma Kvalitní česká literatura a státní dotace. Na dalších barevných stránkách najdete texty o dramatice René Levínského, výstavách Neo Raucha, Veroniky Richterové a Michala Cihláře, sborníku James Bond a major Zeman, postupující normalizaci v současné české TV a mnohém dalším.


Prodám tuto knihu

Tuto knihu nikdo nenabízí

Nabízení knih k prodeji je dostupné pouze registrovaným uživatelům s ověřeným číslem mobilního telefonu. Zaregistrovat


Sháním tuto knihu

Tuto knihu zatím nikdo neshání

Sháním tuto knihu

Jakmile knihu někdo nabídne, dáme vám vědět.

Pokud sháníte více knih, doporučujeme se nejdříve zaregistrovat. Je to zdarma.

Komentáře

Tuto knihu zatím nikdo nekomentoval.

Pro přidávání komentářů se prosím přihlašte.

Nahlásit chybu u této knihy

Nahlásit chybu u této knihy