Petr Sobotka / 18. 12. 2023
Tento článek obsahuje podrobný popis změn, které na Trhu knih chystáme k 1. lednu 2024. Výtah 4 nejdůležitějších bodů jsme zaslali emailem všem registrovaným uživatelům a zde jsou změny popsány podrobněji.
Rozhodli jsme se změnit banku. Hlavní úschovní účet, na který jsou směřovány platby za knihy i ze kterého plynou výplaty utržených peněz prodejcům tak bude 32109/5500.
Nové číslo účtu je snadno zapamatovatelné a umožňuje tak okamžitou kontrolu, kam vlastně peníze posíláte.
Krátké číslo účtu je mimo jiné příprava na platbu pomocí QR kódů, které bude možné brzy u všech objednávek použít. QR kód v kombinaci s okamžitou platbou by měl nově představovat nejlepší způsob, jak za knihy rychle zaplatit.
Původní číslo účtu ve Fio bance bude fungovat ještě několik měsíců, nemusíte se tedy strachovat a pokud pošlete peníze omylem na původní účet, poradíme si s tím a platbu spárujeme.
Od ledna také začneme výběry peněz prodejců poukazovat okamžitou platbou a ne standardním převodem. Výběr sice z bezpečnostních důvodů neproběhne ihned po potvrzení formuláře, ale cílíme na to, aby peníze přistály na bankovním účtu prodejce ještě ten samý den. (Fio banka hromadné zadávání okamžitých plateb neumožňuje, proto jsme to doposud neuměli.)
Asi 10 % prodejců na Trhu knih tvoří OSVČ a právnické osoby. Jejich inzeráty a profily začneme vizuálně označovat.
Pokud prodáváte knihy v rámci Trhu knih v rámci své podnikatelské činnosti, prosím vyplňte nám do 31. prosince 2023 svoje IČO v Nastavení v profilu. IČO nebude veřejně viditelné, ale kupující se jej dozví po objednání knih.
Na transakce podnikatelů jsme nuceni uplatntit rozdílné záruční podmínky, podmínky pro reklamace a zejména možnost odstoupení od objednávky a vrácení zboží do 14 dní.
Uvedené změny plynou z Novely zákona o ochraně spotřebitele.
Dle platné směrnice začneme v průběhu ledna 2024 reportovat Specializovanému finančnímu úřadu prodejce, kteří v roce 2023 přes Trh knih prodali knihy za více než 48.000 Kč nebo překročili počet 30 prodejních transakcí.
Vytvořili jsme samostatnou stránku obsahující veškeré informace k DAC7 a instrukce pro naše prodejce.
S nařízením nesouhlasíme a považujeme jej za akt špehování soukromí občanů, ale v tuto chvíli nemáme jinou možnost, než se mu podřídit. Mimo jiné obsahuje sankce pro provozovatele internetových tržišť s výší pokuty až 1,5 mil. Kč za porušení „oznamovací“ povinnosti.
Výše uvedené legislativní změny ale současně také provozní a technické změny na Trhu knih jsou tak významné, že je doprovázíme změnou obchodních podmínek.
Nejlepší samozřejmě bude, pokud si je přečtete odstavec po odstavci. Ovšem pokud na to nemáte čas, zde shrnujeme jednoduchou formou nejdůležitější změny:
Funkce rozpoznání, kterou testujeme již několik týdnů, bude dostupná všem registrovaným uživatelům. S její pomocí odpadne proces manuálního výběru správného titulu a vydání knihy při vystavování inzerátů. Trh knih dokáže podle první fotky správnou položku z katalogu určit sám, resp. nabídne 5 kandidátů seřazených podle nejvyšší pravděpodobnosti.
Nejsnáze se tato funkce používá z mobilu, kde je extrémně jednoduché pořídit fotku knihy, kterou držíte v ruce.
V případě storna objednávky z důvodu na straně kupujícího bude (ztráta zájmu, nezaplacení) bude inzerát automaticky obnoven, vč. fotografií. Toto chování půjde v nastavení profilu vypnout.
Přistoupíme k řazení inzerátů podle komplexní metriky hodnocení prodejce, která bude sestávat mimo jiné z jeho spolehlivosti (podílu storen), rychlostí expedice objednávek, celkovém objemu prodejů, kvalitě inzerátů a dalších faktorů vč. hodnocení kupujících.
Popis kritérií bude transparentně komunikován a publikován na samostatné stránce, jak nám ukládá další legislativa, konkrétně Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1150.
Na Trhu knih se začnou objevovat inzertní plochy pro textovou a bannerovou inzerci. V pilotním provozu ji budeme využívat z 50 % pro interní propagaci zajímavých nabídek našich prodejců a kontextové promo funkcí portálu. Druhou polovinu uvolníme pro externí reklamu.
Tato metoda verifikace zasláním papírového dopisu je nákladná, pomalá a zastaralá. Plánujeme ji postupně nahradit selektivně ověřováním majitele bankovního účtu spárovaného s profilem.
Poličky jsou hojně používaným evidenčním nástrojem Trhu knih a spoustu uživatelů si v něm spravuje svoje virtuální knihovničky. Nově poličky přejmenujeme na Seznamy a přibude možnost exportu do souboru.
Vážení uživatelé Trhu knih, chtěl bych vám popřát klidné Vánoce a vstup do nového roku ve zdraví a se štěstím v zádech.
Petr Sobotka, provozovatel
Ilustrační obrázek namalovala umělá inteligence DALL-E.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlašte.
váš výklad o DAC7 je DIFINITVNĚ špatně!
citace: Pokud prodáváte na Trhu knih knihy a za rok 2023 jste překročili limity, které jsou obrat nad 2.000 EUR nebo 30 dokončených transakcí (prodejů).
správě, dle platné legislativy EU to musí znít:
Jednotlivé digitální platformy neoznamují prodejce, který přes digitální platformu provede méně než 30 prodejů zboží a současně celková úplata za prodej tohoto zboží nepřekročí 2 000 EUR.
Není to věc NEBO (počet transakcí a více něž 2.000 EUR (48k CZK) ale souhrn 2 podmínek.
Klidně můžete mít 100 prodejů, jen se musíte "vejít" do 48.000 korun.
Měli byste konzultovat buď společnosti Grant Thornton, Deloitte, KPMG a další, kteří se zabývají poradenstvím platformám, jichž se změna týká.